XI Reringkesan wejangané Sri Kresna
Piwulang luhur kang wis diwejangaké déning Sri Kresna marang Arjuna kamot ing “Bhagawad Gita” kaya kang wis kaaturaké ing ngarep mau kabéh, yén diprinci sarta diandaraké nganggo tetembungan prasaja lan tanpa pralambang, reringkesané kurang luwih kaya mengkéné:
Kapisan :
medaraké rangu-ranguné lan rasa-aboting atiné wong kang nedya nggayuh
kasampurnan, marga isih éman ninggalaké kasenengan ndonya, éman ninggal
pakareman sarta isih angél enggoné arep ngoncati wewatakan-wewatakan kang asor.
Mungguh
kasenengan ndonya kang agawé kabungahan sarta kamareman mung sauntara lawasé,
ora langgeng ing salawasé, iku gumelaré awujud : donyabrana, pangkat, drajad,
semat, kaluhuran, kamisuwuran, pangaribawa utawa pengaruh. Iku mau kabéh, yén
enggoné ngudi nganti ngliwati wates sarta banjur kérem dadi pakareman, -
njalari wong ora bisa kaleksanan enggoné nggayuh katentreman.
Pakareman
kang ngedohaké marang rasa pangrasa tentrem, kayata : seneng ngabotohan, seneng
minum, seneng royal, seneng memangan énak, seneng njejupuk barangdarbéking
liyan, uga klebu salingkuh utawa korupsi, seneng memada lan memaoni penemuné
liyan, - iku mau, kabéh klebu pakareman kang adaté pancén abot tininggal déning
sapa kang lagi kasengsem. Mengkono uga kang awujud watak lan sipat kang asor :
jail, méri, kerep nepsu, seneng mitenah, iya klebu mungsuh kang kudu diperangi
tumrap wong kang nedya nggayuh katentremaning urip ing ndonya lan ing ndina
mbésuké.
Kapindo : medaraké
bab pati, yén saluguné tumrap wong mati iku, kang bakal sirna mung ragané,
badan-wadagé baé, nanging roh-é isih langgeng urip, ora mati. Kita manungsa iki
saliyané ndarbéni badan kasar sarta pancéndriya kasar, - isih ndarbéni badan
manéh kang alus kang ora kasatmata, kajaba iku uga ndarbéni Sukma kang sipaté
langgeng, tan kena ing pati. Roh utawa Sukma iki kang sok ngosikaké marang
manungsa ing bab panggawé kang bener lan kang luput, awit sejatiné Sukma mau
tumrapé marang Kang Maha Kuwasa kadidéné cahya lan srengéngéné, kadidéné ombak lan
samodrané, kadidéné rasa legi lan maduné.
Katelu: medaraké
wulangan bab tumimbal lahir utawa panitisan. Manut piyandel kang kawedaraké
déning Sri Kresna, wong mati iku sawisé ragané tininggal déning roh, ing
sawijining wektu roh mau isih bakal bisa lahir manéh ing ndonya klawan nitis
ing ragané bayi, minangka asung kalodangan enggoné nedya ulah kemajuan, supaya
jiwané saya maju, saya maju, ing wusanané sawisé ngalami tumimbal lahir
bola-bali, banjur bisa manjing ing alam kalanggengan, bisa sasana ing Gusti.
Sababé
wong isih kudu tumimbal lahir, marga isih kabanda déning pepénginan ndonya,
durung bisa nguwalaké babar pisan marang hawanafsu lan prakara kadonyan. Mula
isih kudu nglakoni linahiraké manéh bola-bali, supaya antuk pengalaman sarta
kalodangan anggayuh kemajuwaning rohani sarta duwuring drajadé jiwané.
Kaping pat :
bisané manungsa maju ing bab tataran jiwané, kudu nindakaké panembah, kang
wujudé ana rong prakara, yaiku panembah sarana ngeningaké ciptané, mung ngésthi
marang Kang Sawiji : kapindo : panembah nindakaké pagawéyan utama nanging kang
sepi ing pamrih.
Panembah
sarana méditasi ngeningaké cipta mau, ciptané mung katujokaké marang Sukma
Sejati, marang Ingsuné pribadiné déwé, ora ngélingi marang kasenengan sarta
kaperluwan liya-liyané, mung mligi marang kang sinembah, kang tembungé lumrah :
karana Allah. Liré ora mangro-tingal, ora ndadak sok nganggo ménggok marang
sesembahan liya-liyané kaya wong musrik.
Panembah
sarana panggawé, arupa sarupaning penggawé amal kang maédahi tumrap
kamanungsan, kang akéh gumelar ing ndonya iki. Nanging enggoné nindaki panembah
iki ora kena kasisipan déning suprih pamrih, ora mélik suwuring jeneng, ora
mélik kauntungan kadonyan lan kauntungan liyané, cekaké temen-temen ramé ing
gawé (kautaman) sepi ing pamrih.
Kaping lima:
medaraké wejangan : bisané manunggal marang Kang Maha Tunggal, yén bisa
kaleksanan enggoné nindakaké panembah. Panembah, ditindakaké ing urip
pasrawungan sadina-dina, déné panunggal sawijining tuntunan anggayuh
kalanggengané Roh, kang supaya ora kepeksa tumimbal lahir manéh Awit tumimbal
lahir manéh ing ndonya iku dianggep sawijining kasangsaran, marga nemahi bungah
susah, seneng sedih, kudu nyandang kang sarwa ora langgeng, mula saka iku,
mulya-mulyaning panggayuh, iku : yén wis bisa nunggal, - déné saranané sarana
nindaki panunggal.
Wondéné
carané nindaki panunggal mau, kajabané ing uripé sedina-dina kudu nindakaké
panembah utawa ngibadah kaya kang wis kaandaraké ing bab kaping pat ing nduwur
mau, - ing mangsakalané arep ngadepi pecating nyawa utawa ing rikalané wong wis
gandrung marang pati, kudu masrahaké jiwaragané marang Ingsun, kudu sumungkem
marang Ingsun, kudu bekti marang Ingsun, manglindung marang Ingsun, - kang ing
kéné “Ingsun” mau tegesé dudu pribadiné Sri Kresna, dudu mung ateges Sinar
Tuhan, nanging dadi pepindané Gusti Kang Maha Tunggal, iya Gusti Allah, Tuhan
Yang Maha Esa.
Diterangaké
enggoné nindaki panunggal mau, saka banget-bangeté lan temen-temené manglindung
marang Gusti, bhakti lan sumungkem marang Gusti, nganti kudu nglalékaké marang
samubarang kang ngiket ing kadonyan, - nyirnakaké katresnan marang anak rabi,
nyirnakaké kamélikan marang apa baé, - saliyané mung sumungkem marang
Panjenengané. Tembungé kang luwih gampang : kudu sumarah, pasrah, ikhlas, rila
legawa.
Mengkono
kurang luwih reringkesané isiné wejangan ing “Bhagawad Gita”, manut panemuné
pangripta kang durung karuwan bener lan patitisé kaya kang dikersakaké déning
kang nganggit sakawit. Nanging nyurasa pathisariné “Kidung SUkma” sanyatané ora
cukup yén mung meruhi isi reringkesané synopsis baé, marga ing ndalem
angger pada ing kidung isi makna lan rasa déwé-déwé. Dadi yén nedya nylulupi
temenan nganti tumekaning dasaring Bhagawad Gita, iya kudu naliti sarta mindeng
pérang-pérangané kang cilik, details, - supaya bisa antuk piguna ora
nguciwani.
Déné
lakuné supaya bisa nylulupi nganti tekan dasar, ora ana liya carané, kejaba
maca bola-bali tanpa ana bosené.
Pengarang
H.E. Simpson nulis ing bukuné “Bhagawad Gita Interpreted” kang jarwakaké
manut buku “Handaran Bhagawad Gita” mangkéné : ‘Boten wonten margi sanésipun
malih, kajawi namung kedah wongsal-wangsul maos, manawi badé mangertos dateng
suraosipun “Bhagawad Gita”, ngantos nabet dateng kaélingan, boten badé kesupén
malih dateng sadaya ungel-ungelanipun. Amung kémawon sampun kasesa tumuten badé
mangertos, kaliyan anjajagi sapinten lebeting suraos tuwin kasunyatan ingkang
sumimpen wonten ing serat wau. Para marsudi anggolongna cuptanipun, mligi
namung mindeng dateng ungel-ungelanipun, kanthi angraosaken dateng satunggil-satungiling
tembung, ingkang ngantos saged rumasuk wonten ing telenging sanubari, nanging
kedah boten kuminter, sampun (aja) rumaos sampun mangertos kadospundi
suraosipun, ingkang lajeng tinampén ing ciptanipun utawi pamikiripun, luluh
kaliyan pribadinipun, wekasan boten namung sumerep pikajengipun kémawon,
nanging “Bhagawad Gita” ugi ngéwahi utawi mangun watakipun. Awit saking punika,
saking sakedik piyambakipun saged ngruntutaken badanipun salaras kaliyan
piwulang ing serat wau, tumrap cipta tuwin pandamelipun.”
Sarjana
Aldous Huxley ing bebukaning buku “The Song of God” kanda yén “Bhagawad
Gita” iku bisa uga sawijining pranyatan skripsi saka falsafah Pirenia kang
temata, sistematis, déwé. Nanging najan mengkonowa, kita mélu mrayogakaké
anjurané H.E. Simpson ing nduwur mau, yaiku sapa kang nedya mangerti temenanan
marang isi lan saripathiné “Bhagawad Gita” aja bosen bola-bali maca,
luwih-luwih ing mangsa kang swasanané tentrem.
Kacarita,
sawisé rampung enggoné Sanjaya ngaturaké palapuran bawarasané Sri Kresna karo
Arjuna ana ing tegal Kuruksétra, banjur matur marang Drestarastra, kaya kang
kasebut ing kidung pérangan wekasan:
Aturipun Sanjaya : Bilih kula mirengaken ingkang makaten wau, inggih
punika wiraosipun Basudewaputra kalayan atmajanipun Prita, pukulun, wulu kula
lajeng anjegrig.
Menggah wewadi ingkang luhur sarta linuhung, inggih panunggal
ingkang kawijang-wijangaken déning Sri Kresna saha Gustining panunggal, punika
saged kula mireng saking nugraha peparingipun Sang Wiyasa.
Duh susuhunaning bawana, - (aturipun Sanjaya dateng Drestarastra) -
saben-saben bilih kula kéngetan wiraosipun Sri Bathara Kresna kalayan Sang
Arjuna ingkang kaébekan kaélokan saha suci, punika kasengseming manah kula
matambah-tambah.
Tuwin saben-saben bilih kula angéngeti suwarnénipun Sri Ari Murti,
ingkang sakalangkung mokal, - pukulun, - éraming manah kula awewah-wewah, saha
bingah kula tanpa upami.
Wasana kula anamtokaken ing pundi dunungipun Gustining panunggal
inggih Bathara Kresna, makaten ugi Risang Pritaputra, inggih prajurit ingkang
wasis anjemparing, ing ngriku dununging : unggul, begja miwah adil.
Kaya
mangkono panutuping aturé Sanjaya marang Sang Prabhu Drestarastra, kang ateges
tammating isiné kidung sukma “Bhagawad Gita” kang anané ing piwulang wadi karan
kawicaksananing Brahma, iya layang panunggal.
Wawasan adapur panimbang lan panglimbang.
Sanajan
wis kasebutaké yén “Bhagawad Gita” iku piwulang adiluhung, wulang wadi,
kawicaksananing Brahma, - nanging réhné kita tinitah urip pada kasinungan
pikiran lan panimbang, mula enggon kita mawas isiné layang “Bhagawad Gita” iya
ora kena yén ta banjur ngulu baé tanpa kanthi pamanah, ora prayoga yén ta kita
tampa ora kanthi panimbang lan tanpa panglimbang.
Para
sarjana akéh kang nyirik anané ngélmu kang dogmatis, akéh kang kipa-kipa nampa
wejangan kang mung akon supaya percaya baé, sarta ngarani yén sipat kang
mangkono mau ndidik njalari wong ora seneng migunakaké nalar lan pikir.
Kuduné
sikep kita mawas isiné “Bhagawad Gita” iya kaya mengkono, prayogané iya kudu mawa
panimbang lan panglimbang, cocogé lan nalar sarta larasé marang jamané kang
lagi kita lakoni saiki. Awit jaman nalikané Wiyasa nyipta wulang adi ing
“Bhagawad Gita”, yaiku anané istilah-istilah kang tegesé owah-owah sarta saka
kerepé mbolan-mbaléni soal kang dicatur. Bab istilah “Ingsun” upamané, ing
pérangan-pérangan ngarep, mung ateges “aku” utawa “kula”, - nanging ing
pérangan liya ateges Sinar Tuhan utawa Sukma Sejati, yaiku Roh langgeng kang
asasana ing badan wadag, kang bisa ditegesi sawijining soroting Pangéran utawa
wewayanganing Kang Maha Kuwasa. Ing pérangan liya, sawisé nerangaké dununging
panunggal, istilah “Ingsun” banjur kudu ditegesi Pangéran, marga ing kidung
kono tinemu ukara kang mengkéné :
Amarga ingsun wus angliwati kang owah gingsir, kang luwih duwur saka
kang ora owah gingsir, mulané tumrapé layang wéda lan ing ndonya, ingsun iki
kaanggep Purusa kang luhur.
Ing
pérangan liya manéh, tinemu ukara bab panembah, mengkéné:
Pikirira sungkema marang Ingsun, bhaktiya marang Ingsun, kurbana
marang Ingsun, sumungkema ing pangayunaningsun, sira bakal tumeka marang
Ingsun, Ingsun namtokaké klawan satemené sira iku asih marang Ingsun.
Terang
ing ukara iki, Ingsun ora ateges pribadiné Sri Kresna, lan iya ora ateges Roh
utawa Jiwa kang asasana ing badan wadag, -nanging ateges Gusti Kang Maha
Kuwasa, iya Allah, Pangéran lan Sesembahan kita Kang Maha Tunggal.
Ing
bab sok molah-malihé tegesé istilah iki, diakoni uga déning Swami Prabuvananda
ing bukuné:
“The Gita is not primarily converned with Krishna as
individual, but with his aspect as Brahman, the ultimate reality. When Krishna
addresses Arjuna, he sometimes speaks as an individual, but often as God
Himself.”
Ing
bab carané panembah, wis diaturaké kanthi mandes yén panunggal iku mung bakal kaleksanan
kagayuh, sarana ngeningaké lan nggelengaké cipta, yaiku nindakaké sangkya yoga.
Nanging tumrapé wong kang wis meluk agama liyané, apa iya ndadak banjur
ninggalaké panembah manut saréngating agamané déwé, banjur nindakaké sangkya
yoga, kang ing tetembungané padinan diarani nindakaké méditasi lan konséntrasi
?
Manut
pamawas, yén mung sedya ngowahi cara baé, durung kinar yén bakal kaleksanan
kanthi kasil. Marga ora angger wong nindakaké sangkya yoga bisa tekan tataran
samadhi temenanan, wuruk-wuruk marang anteping sedya lan santosaning tékadé
kang nindakaké. Dadi kang wigati, dudu carané, nanging tékadé, imané, anteping
atiné lan sucining sedyané.
Najan
wong nindakaké préntahing agamané sarana sembahyang manut saréngaté agamané
déwé, yén ta ditindakaké kanthi sepi ing pamrih, mligi akarana Allah, muhung
manglindung marang Pangéran, enggoné meleng ciptané nyata-nyata mung tumuju
marang Panjenengané, sethithik baé ora mangrotingal, wis sirna pepénginané
marang kang sarwa ora langgeng, wis zuhud, - istingarah ing tembéné iya bakal
katekan sedyané enggoné sembahyang.
Kang
mangkono mau ora ateges sawijining larangan marang wong kang wis nindakaké
saréngating agamané déwé-déwé, yén ta kala-kala utawa ing waktu kang
tinamtokaké uga gelem nindakaké méditasi utawa konséntrasi tumuju marang
gegayuhan luhur.
Tulada
yén sakéhing wulang adi ing “Bhagawad Gita” iku ora mesthi mathuk tumrap jaman
saiki, luwih-luwih tumraping negara lan bangsa kita, anané wejangan kang isih
milah-milahaké kasta : Brahma, satriya, wésya lan sudra, - kang saka marga
ubenging jaman kemajuwan, kasta-kasta mau saya lawas wis saya tipis, déné ing
negara kita kéné wis lawas sirna babarpisan. Uga anané pepindan bab kurban, ing
bawarasa kang kaping 3, kidung pada 14, muni :
Saka
pangan anané dumadi, saka udan ananing pangan, saka kurban ananing udan, kurban
iku jalaraning panggawé.
Yén
kita ora jembar-jembar pamawas kita marang pathisariné wejangan adiluhung
sawutuhé, - bisa gampang nduwa anané panemu yén udan iku dumadiné saka kurban.
Sok ngonoa, apa iya negara Mesir kang ing ndalem setauné mung ana udan ping
pindo ping telu baé, - iku ateges yén wong-wong ing kana pada ora (arang-arang)
nindakaké kurban, manut agamané déwé?
Kaya
mengkono, yén kita nedya amét paédahé sarupaning piwulang saka kapustakan kuna
kang wis éwonan taun umuré, - kudu momot, kudu bisa nimbang lan nglimbang
larasé marang jaman kang kita idaki saiki, awit jaman iku kaya sipating alam,
ora statis, nanging tansah obah lan tansah owah, maju tumuju marang kemajuwan.
Mawas
isiné “Bhagawad Gita” kuduné ora kena misahaké wawasan marang pribadiné Sri
Kresna lan Pandawa, kang ing lelakon timbulé wejangan ing tegal Kuruksétra iki,
Pandawa diwakili déning Arjuna: - nanging sejatiné sesipatané Pandawa mono
dumunung ana ing Yudhistira, yaiku pambarepé sedulur lelima.
Mula
kaya anan prayogané yén kita andaraké cacritan kang magepokan karo pribadi loro
mau, yaiku Sri Kresna lan Yudhistira.
Kacarita,
saka tuhu lan barésing penggalihé Yudhistira, wis kena apus déning Kurawa,
nganti Pandawa kudu nglakoni paukuman kang awujud : kudu ninggalaké praja,
dedunung ing alas lawasé 12 taun, ing taun kang wekasan enggoné dedunung kudu
ora nganti kadenangan déning Kurawa. Cekaké Pandawa uripé nandang sangsara
banget, ketula-tula, adoh kasenengan, adoh kamuktén. Katemuné Pandawa karo Sri
Kresna, iya nalikané Pandawa nandang prihatin mau, kang wusanané banjur dadi
mitra kang banget setyané, malah-malah Kresna dianggep sawijining parampara lan
papan ngruwating ruwet-renteng.
Carita
iki sejatiné ngandut sanépa, pralambang, yén wong bisané ketemu Sri Kresna,
kudu nemahi kasusahan lan panandang rupa-rupa disik. Pralampita, yén sapa kang
nedya golék guru kaya Sri Kresna, luwih disik kudu nglakoni pedih perih, kudu
adoh marang paraméyan lan kasenengan, kudu kebak panyuwunan marang Kang Maha
Kuwasa bisané kéntas saka panandang.
Kalakoné,
sawisé antuk mitra lan guru sejati, kang diwakili déning pribadiné Sri Kresna,
wekasané perjoangané Pandawa bisa nemahi rahayu, bisa anggayuh idam-idamané,
lan nalika perang mungsuh Kurawa ing Bharatayudha, uga sarana tuntunané Sri
Kresna, - bisa unggul perangé.
Lelakon
liya kang nggambaraké sesipatané Pandawa, yaiku rikalané sedulur lima
ketula-tula ana ing satengahing alas, adoh panggonan kang anan tinemu wowohan
kang keno dipangan lan adoh saka sumber kang banyuné kena diombé, sedulur
lelima lan ibuné: Kunthi, pada keluwén lan kasatan.
Nakula,
sedulur kang enom déwé, dipatah anggolék banyu. Nakula banjur mangkat,
nusup-nusup gegrumbulan, suwé-suwé weruh ana sendang kang banyuné bening
anyarong pinda kaca. Saka ngorongé, Nakula banjur ndlosor ing pinggir sendang,
arep ngombé. Nanging sadurungé kaleksanan, Nakula ngrungu swara pamenging :
“Aja kesusu, anakku, wangsulana pitakonku iki disik. Yén kowé bisa mangsuli
pitakonku, kowé lagi kena ngombé lan njupuk banyuné sendang iku.”
Nakula
ora ngréwés marang swara mau, déwéké terus baé enggoné arep ngombé, lan bareng
wis kaleksanan, déwéké tiba, nuli mati ngenggon.
Réhné
dientén-enténi suwé, ora teka, mula saiki kang kapatah golék banyu si Sadéwa.
Sadéwa mangkat nusul Nakula, suwé-suwé iya bisa ketemu karo sendang kang
banyuné kinclong-kinclong iku. Durung baé arep ngombé, uga ngrungu swara
pamenging kaya kang rinungu nakula, lan Sadéwa iya ora ngréwés marang swara
mau, terus baé ngombé lan uga nemahi tiwas kaya adiné.
Mangkono
sabanjuré, genti Arjuna, nuli Brataséna, kang uga nemahi lelakon sarupa kaya
Nakula lan Sadéwa.
Yudhistira
banjur nusul, nyipati adiné papat kang wis pada lampus, banget ing sedihé, ora
suwé ngrungu swara dumeling : Anakku, luwih disik wangsulanan pitakonku, yén
sira bisa mangsuli kanthi patitis, bakal bisa antuk banyu sarta bakal sirna
kasedihanmu”. Yudhistira noléh, weruh ana m,anuk bango ing sacedaké.
“Apa
margané utawa dedalané tumuju marang swarga?” Pitakoné manuk bango iku.
“Kapercayan”.
Wangsulané Yudhistira.
“Kepriyé
sawiji-wijining wong bisané antuk kabegjan?”
“Lumantar
tuntunan kang bener.”
“Apa
kang nindakaké yén mrangguli kahanan bisané luwar saka kasangsaran?”
“Pikirané.”
“Kapan
wong ditresnani ?”
Yén
sepi ing pepénginan dipepuji dialembana.”
“Ing
sakéhing keanéhan ndonya, apa kang anéh déwé?”
“Déné
ora ana wong, najan ta déwéké mau wis naté nyipati liya-liyané pada mati, -
éwadéné déwéké iku mau ora percaya yén déwéké déwé uga bakal mati.”
“Kepriyé
wong bisané anggayuh gama kang kanthi bener?”
“Ora
sarana bawarasa, ora sarana tulisan-tulisan suci, uga wulangan-wulangan iya ora
bakal mitulungi. Dedalan tumuju marang agama, mung sarana tindak kasucian.”
Mireng
wangsulané Yudhistira mengkono mau, Bathara Dharma ngrasa marem, nuli
angatingali, angéjawantah, sarta banjur nguripaké sedulur-seduluré Yudhistira
papat, apadéné paring banyu bening.
Ana
carita siji manéh kang uga nggambaraké kasuciané atiné Pandawa. Kacarita sawisé
Bharatayudha wis kepungkur, ing mangsakalané sedulur lelima nedya ngungkuraké
kadonyan, pada mangkat ninggalaké praja, tumuju marang pagunungan Himalaya,
kayangané para déwa.
Sedulur
papat, Nakula, Sadéwa, Arjuna lan Brataséna, saka siji-siji wis nemahi
katiwasan, marga dianggep ora cukup suci bisané lumebu ing swarga sarana badan
wadagé. Mung Yudhistira kang nalika lumaku nuntun asuné kang kinasih, dianggep
cukup kasuciyané nganti bisa marak ing ngarsané Bathara Indra.
“Nanging,
sira aja gela, déné asunira ora kena kok gawa mlebu ing kadatoning swarga.”
Pangendikané Bathara Indra.
“Kula
boten saged pisah kaliyan ingkang setya lan asih ing kula”, Aturé Yudhistira.
“Nanging
asunira ora cukup sipaté suci, kang njalari bisa katampa ing swarga.”
“Manawi
makaten, kula trimah wonten ing sanjawining kori swarga katimbang pisah kaliyan
ingkang kula anggep setya sarta sucining manahipun nglangkungi kula.”
“Sanajan
mangkonowa, nanging kita meksa ora marengaké yén asunira mlebu ing swarga.”
“Kula
temah kempal wonten ing sanjawining swarga kaliyan segawon kula, awit kula
sampun prasetya nedya nglindungi piyambakipun.”
Sawisé
rada suwé bebantahan, wekasané Yudhistira dililani mlebu karo nuntun asuné,
nanging sakala iku asu banjur malih wujud sang déwa Dharma, marga sanyatané
Yudhistira pancén lagi dicoba ing bab katemenané lan kasetyané.
Bareng
wis ana ing sajroning swarga, Yudhistira banjur anggoléki sedulur-seduluré kang
wis lumaku disik, nanging teka ora tinemu siji-sijiya, sing ana malah :
mungsuh-mungsuhé, yaiku kadang Kurawa, kang wis pada tiwas nalikané Bharatayudha.
“Ing
pundi dunungipun sadérék-sadérék kula?” Aturé Yudhistira marang Bathara Indra.
“Ana
ing panggonan liya, mara, yén sira arep weruh, dak-tuduhaké.” Ngendikané
Bathara Indra, kang nuli pada menjang panggonan kang peteng lan serem. Ing kono
Yudhistira nyipati nasibé para seduluré papat, pada kasangsaya ana ing
sajroning naraka.
“Hla
kaé, sedulurira papat pisan.”
“Manawi
makaten, kula nyuwun supados kakempalaken nunggil panggénan kaliyan
sadérék-sadérék kula.” Panyuwuné Yudhistira.
Généya
teka mengkono, sira kuduné ana ing papan kang apik mau kaé.”
“Tumrap
kula, ing ngriki, kempal kaliyan sadérék-sadérék kula, prasasat wonten ing
swarga kémawon, kula malah badé nandang sangsara yén ta kula pisah kaliyan
sadérék-sadérék kula.”
Bareng
midanget atur wangsulan mengkono, sakala apa kang mauné katon peteng lan isi
kasangsaran, banjur malih dadi padang lan kebak ing kamulyan, - suwaliké apa
kang mauné katon padang lan kebak kamulyan kang pada didunungi déning
mungsuh-mungsuhé Pandawa, - sakala iku uga banjur malih dadi naraka.
Kang
mengkéné iki, uga sawijining ujian kang kudu dialami déning Yudhistira, kanggo
ndadar kasuciyaning ati sarta kasetyané marang para kadangé. Yudhistira lestari
bisa kumpul kanthi kamulyan ana ing swarga karo seduluré papat pisan.
Lelakon
loro kang kaaturaké ing nduwur iki nggambaraké sepira wigatiné sipat suci lan
tindak kasucian. Uga nélakaké sipaté Pandawa kang wis kasih enggoné bisa
merangi lan bisa ngasoraké Kurawa, ateges uga sawijining pralambang kahanané
wong kang wis nunggal marang Pangéran marga wis mulus suci, déné wis bisa
merangi lan ngasoraké hawanapsu, nyirnakaké pepénginan kadonyan, musnakaké
kekarepan-kekarepan kang ngambra-ambra, - balik mligi sumungkem lan sumarah
marang Gusti.
Iya
wejangan kang saripathiné kaya kang kaaturaké iku, kang minangka tujuané Sri
Kresna medaraké ngélmu luhung, kang sarana Arjuna minangka dadi lésané, obyek-é,
papan kanggo mijiling kawruh kasampurnan.
Minangka
panutup, pangripta nedya ngambali pangandikané Sri Kresna tumrap marang sapa
baé kang gelem nerang-nerangaké isiné “Bhagawad Gita”, mengkéné pangandikané:
Sing sapa anerangaké wadi kang luhur iki marang wong kang
bekti marang Ingsun, lan nuduhaké bektiné, bakal sirna semang-semangé lan bakal
tekan ing Ingsun.
Nanging,
tumraping pangripta déwé, sanajan wis anerapaké isiné layang wadi iki marang
para maos kang pada bekti marang Pangéran, - pangripta teka iya isih sok
semang-semang lan kok iya rumangsa isih adoh nyamut-nyamut marang Pangéran Kang
Maha Agung. Kang mangkono mau, sababé, mbokmanawa marga saka kurang patitiré
enggoné medaraké werdiné lan marga saka kurang trepé enggoné njarwakaké.
Mula
saka iku, ing pangajab lan panyuwunan, - para maos baé muga-muga pinaringan
nugraha bisané ora semang-semang lan bisané kacedak marang Panjenengané.
Muga-muga Pangéran Kang Maha Agung anyembadanana.
apik, tenan, baik sekali....perbanyak memposting kidung2 Hindu Jawa, saya ingin belajar banyak tentang Kidung2 Hindu jawa seperti yg selalu dikidungkan oleh muda-mudi Hindu di Pura Banguntapan Jogya....kangen dg suasana Yogya tahun 1980-an di pura Jangatnata Banguntapan
BalasHapusMakasih.. mudah-mudahan terpenuhi
BalasHapus